Sabrina Zaïdi Chtourou

Sabrina Zaïdi Chtourou

PhD in management sciences

 

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Portrait EC Sabrina ZAIDI CHTOUROU

CURRENT SITUATION

Faculty member

UNIVERSITY TITLES AND DIPLOMAS

PhD in management sciences, Jean Moulin Lyon 3 University

RESEARCH THEMES

  • Food distribution and sustainable development (member of the ANR DIACODD project)
  • E-Marketing, Multichannel/omnichannel strategy/Cross-channel customer journey
  • Big data and data marketing

RESEARCH GROUP

Group 4: Consumer and Market Perspectives

COURSES

  • Big Data (customer data management and customer relations/Marketing information systems)
  • Strategic and operational marketing BMP (Best Marketing Project)
  • Markstrat Online
  • Develop a website (Business Online)

BIOGRAPHY

Sabrina ZAÏDI-CHTOUROU has a PhD in Management Sciences and is a faculty member in the Marketing & Digital Business department of Esdes Business School. She is responsible for the Marketing & Digital Business master specialization in work-study training format at Esdes. Associate member of the Magellan research center at Lyon 3 University, her research focuses on marketing information systems, customer data management and sustainable marketing. She defended a thesis in 2009 on the quality of information in marketing information systems: Study of the relationship between the quality of information perceived by actors and organizational results. She is also a member of a research program funded by the French National Research Agency which focuses on sustainable development, mass distribution and consumers. Its teaching fields revolve around the disciplines of marketing management and information systems (Consumer behavior, Market studies, International marketing, Operational marketing, Strategic Marketing, Quantitative and qualitative methods, Engineering of marketing information, Customer and Big data management, Business Online (development of online sales).

PUBLICATIONS AND WORKS

Articles in referenced journals (CNRS, FNEGE)

2017

ZAIDI CHTOUROU S. and VERNIER M.-F.,  (2017), « Le management de la légitimité dans le discours : analyse du discours des enseignes spécialisées dans la distribution de produits biologiques », Décisions marketing, n° 86, pp. 67-89.

Book chapter

2016

ZAIDI-CHTOUROU S. and VERNIER M.-F., (2016), « La légitimité des distributeurs spécialisés sur le développement durable », in : LAVORATA L. (coord.), VERNIER M.-F., GUVIER P., ROBERT-DEMONTROND P., (2016), Marketing et développement durable : du distributeur au consommateur, Paris, Economica, collection : « recherche en gestion ».

2015

BOUKEF N., MLAIKI A. and ZAIDI-CHTOUROU S.,(2015), « Le don contre-don : phénomène contemporain du management numérique au service de l’entreprise responsable », Chapitre 7, in : V. Chassagnon, Vers un modèle de gouvernement durable de l’entreprise capitaliste : l’unité dans la pluralité au service de la société, pp. 95-106.

Participation in conferences

2019

ZAIDI-CHTOUROU S., (2019), « Gamme Chef de Lustucru Sélection: gérer la marque et l’innovation produit », Congrès international de l’AFM, AFM, 15-17 May, Le Havre, France.

2016

VERNIER M.-F. and ZAIDI-CHTOUROU S., (2016), « Analyse de la perception des consommateurs face aux stratégies de légitimation dans les discours des enseignes spécialisées bio : proposition d'une typologie», 11ème congrès du RIODD, 6-8 July, Saint-Étienne, France.

2014

VERNIER M.-F. and ZAIDI-CHTOUROU S., (2014), « Le management de la légitimité dans le discours : analyse du discours des enseignes spécialisées dans la distribution de produits biologiques », 9ème congrès du RIODD : « Environnement et travail quelles relations ? », Pôle Juridique et Judiciaire de l'Université de Bordeaux, 1-3 October, Bordeaux, France.
ZAIDI-CHTOUROU S., (2014), « D’une stratégie d’isolation à une stratégie d’intégration multicanal : le cas des PME hôtelières », Colloque MTO'2014 (6ème édition) : « Réseaux numériques et performance des entreprises ? », École des mines d’Alès, 2- 3 October 2014, Alès, France.
ZAIDI-CHTOUROU S., (2014), « Gérer le Web 2.0 : un atout clé pour les PME de l’hôtellerie », Xème colloque EUTIC réseau européen et interdisciplinaire pour les enjeux et usages des technologies de l’information et de la communication, 22-24 October 2014, Lisbon, Portugal.

2013

VERNIER M.-F. and ZAIDI-CHTOUROU S., (2013), « Entre légitimité historique et construite », 29ème congrès de l’AFM, La Rochelle, l'Université de La Rochelle et le Group Sup de Co La Rochelle, 15-17 May, La Rochelle, France.
ZAIDI-CHTOUROU S., (2013), « Les enseignes spécialisées face aux enseignes traditionnelles : entre légitimité historique et construite ? », 29ème congrès de l'AFM par l'Université de La Rochelle et le Group Sup de Co La Rochelle, 15-17 May, La Rochelle, France.

Articles in peer-reviewed journals

2018

ZAÏDI-CHTOUROU S., (2018), « Effet du volume des données sur la qualité des décisions marketing », Management & Data Science, vol. 2, n° 1, pp. 18-30.

2015

ZAIDI-CHTOUROU S., (2015), « Quelle stratégie adopter dans un contexte de distribution multicanal ? Application aux PME de l’hôtellerie », Revue Management des Technologies Organisationnelles, n° 5, pp. 79-87, (in collaboration with S. BOULESNANE, L. BOUZIDI and E. THIVANT).

Case study

2020

ZAIDI CHTOUROU S. and SERVANT-VOLQUIN L. (2020), « Hôpital de Cannes - Simone Veil : quel management de la marque ? », CCMP, M2113.

2019

ZAIDI CHTOUROU S. and SERVANT-VOLQUIN L. (2019), « Lustucru : La GRANDE Box sur le marché du snacking », CCMP, M2066.

2018

DUNCAN A.-L. and ZAIDI CHTOUROU S., (2018), « Bioderma : Quelle stratégie de communication ? », CCMP, M2034, (in collaboration with I. BLANC).
ZAIDI CHTOUROU S. and SERVANT-VOLQUIN L. (2018), « Gamme Chef de Lustucru Sélection : gérer la marque et l’innovation produit », CCMP, M2024.