Marie-France Vernier

Marie-France Vernier

PhD in economics

 

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Portrait EC Marie-France VERNIER

CURRENT SITUATION

Faculty member

UNIVERSITY TITLES AND DIPLOMAS

PhD in economics, Paris Nord University

RESEARCH THEMES

  • CSR, Economic impact of companies' environmental policies (Ecodesign, Waste management and prevention policy)
  • Circular Economy
  • Food distribution (distribution and consumption of organic products)
  • Standards and CSR

RESEARCH GROUP

Group 3: Economy and management of sustainable innovations

COURSES

  • Corporate Social Responsibility
  • International Marketing and Ethics

BIOGRAPHY

Marie-France Vernier has a PhD in Economic Sciences, and is a faculty member and Director of Studies at ESDES Lyon Business School. Her courses focus on "ethics and international marketing" and "Corporate Social Responsibility". Her work focuses on the place of ethics in companies and the conditions for marketing "responsible" products (products from fair trade, organic farming and eco-designed). Marie-France Vernier has published in academic journals such as Décisions Marketing, Journal of Cleaner Production, Gestion, Revue Éthique et Économique. She has also contributed to several books: “Marketing and Sustainable Development”, “Environment and Ecosociety”, and “50 sheets on Sustainable Marketing.” With funding from ADEME (Agency for the Environment and Energy Management), she carried out research on waste prevention policies in SMEs. She also participated in a project funded by the ANR (National Research Agency) on mass distribution in the food sector from a sustainable perspective. Finally, she works regularly with the National Ecodesign Pole on the profitability of ecodesign.

PUBLICATIONS AND WORKS


Articles in referenced journals (CNRS, FNEGE)

2017

VERNIER M.-F. and TRAN DIEU L., (2017), « La prévention des déchets : une analyse empirique des déterminants du comportement des entreprises », Revue d'économie industrielle, n° 159, pp. 113-137.
VERNIER M.-F. 
and ZAIDI CHTOUROU S., (2017), « Le management de la légitimité dans le discours : analyse du discours des enseignes spécialisées dans la distribution de produits biologiques », Décisions marketing, n° 86, pp. 67-89. 

2013

VERNIER M.-F., (2013), « Les facteurs clefs de succès de l’écoconception : leçons tirées de quelques cas d’entreprises », Gestion : Revue Internationale de Gestion, vol. 38, n° 3, pp. 67-74.
VERNIER M.-F., (2013), « Démystifier la mise en place de l'écoconception », Gestion : Revue Internationale de Gestion, vol. 38, n° 3, pp. 75-83. (in collaboration with C. Berneman, P. Lanoie and S. Plouffe).


Press Article

2020

VERNIER M.-F., ARFAOUI N., LE BAS C., VO L.-C., (2020), « Les entreprises innovantes, plus engagées dans l’économie circulaire », The conversation, (online publication).

Book

2016

VERNIER M.-F., LAVORATA L. (coord.), GUVIER P., ROBERT-DEMONTROND P., (2016), Marketing et développement durable. Du distributeur au consommateur, Economica, collection : « Recherche en gestion », Paris.

Book chapter

2016

VERNIER M.-F. and ZAIDI-CHTOUROU S., (2016), « La légitimité des distributeurs spécialisés sur le développement durable », in : LAVORATA L. (coord.), VERNIER M.-F., GUVIER P., ROBERT-DEMONTROND P., (2016), Marketing et développement durable : du distributeur au consommateur, Paris, Economica, collection : « recherche en gestion ».

2015

VERNIER M.-F. and GILORMINI P., (2015), « Business Ethics et responsabilité sociale de l’entreprise », Chapitre 2, in : V. CHASSAGNON, (dir.), Vers un modèle de gouvernement durable de l’entreprise capitaliste : l’unité dans la pluralité au service de la société, pp. 39-50.

VERNIER M.-F., HANED N. and LE BAS C., (2015), « La performance économique des entreprises à travers le prisme des innovations environnementales », Chapitre 9, in : V. Chassagnon, Vers un modèle de gouvernement durable de l’entreprise capitaliste : l’unité dans la pluralité au service de la société, pp. 119-128.

Participation in conferences

2020

VERNIER M.-F., ARFAOUI N., LE BAS C., VO L.-C., (2020), « Circular bio-economy, institutional and social dimensions: The case of five experiences of methanization in France », Spring of Innovation 2020: International Conference Innovation and Circular Economy, University of Santiago de Compostella, March 25-27, Santiago de Compostella, Spain.

VERNIER M.-F., ARFAOUI N., LE BAS C., VO L.-C., (2020), « Circular bio-economy, institutional and social dimensions: The case of five experiences of methanization in France », Colloque PSDR Transitions pour le Développement des Territoires - Symposium PSDR4, March 28-30, Angers, France.

2019

VERNIER M.-F., ARFAOUI N., CHALLITA S., (2019), « Divers of profitability of ecodesign: a comparative analysis between Europe and Canada », Colloque RIODD, September 25-27, La Rochelle, France, (in collaboration with LANOIE P. and PLOUFFE S.)
VERNIER M.-F.
, (2019), « Innovation and ecodesign: lessons from the failed launch of a vacuum cleaner », 10th international Research Meeting in Business and Management, IPAG, July 8-10, Nice, France. 

2018

VERNIER M.-F., DHAOUADI I. and PRINCE AGBODJAN D., (2018), « La juridicisation de la RSE comme facteur d’innovation managériale : le cas de la Loi sur le devoir de vigilance des entreprises multinationales », XXVIIe conférence de l’AIMS-ST AIMS 13 : Trajectoires d’innovation, June 6-8, Montpellier Business School, Montpellier, France.

2017

VERNIER M.-F., DHAOUADI I. and PRINCE AGBODJAN D.,(2017), « La co-production contrastée des normes RSE : le cas de la Loi sur le devoir de vigilance des entreprises multinationale », 12ème congrès annuel du RIODD, « Quelles responsabilités pour les entreprises ? », October 19-20, University of Paris Dauphine, Paris, France.

2016

VERNIER M.-F. and ZAIDI-CHTOUROU S., (2016), « Analyse de la perception des consommateurs face aux stratégies de légitimation dans les discours des enseignes spécialisées bio : proposition d'une typologie», 11ème congrès du RIODD, July 6-8, Saint-Etienne, France.

2015

VERNIER M.-F., (2015), « Grenelle de l’environnement et innovation. Le cas des déchets dans les PME françaises », Vème congrès de l’AFEP, ESDES UCLy, Sciences Po Lyon, « L’économie politique de l’entreprise : nouveaux enjeux, nouvelles perspectives », July 1-3, Lyon, France.

VERNIER M.-F., (2015), « Symposium 01. European retailers strategies on sustainable development », Symposium EURAM  "European retailers strategies faced to sustainable development", University of Kozminski, June 17-20, Warsaw, Poland.

2014

VERNIER M.-F. and ZAIDI-CHTOUROU S., (2014), « Le management de la légitimité dans le discours : analyse du discours des enseignes spécialisées dans la distribution de produits biologiques », 9ème congrès du RIODD : « Environnement et travail quelles relations ? », Pôle Juridique et Judiciaire de l'Université de Bordeaux, October 1-3, Bordeaux, France.
VERNIER M.-F., (2014), « La profitabilité de l’écoconception », 3ème colloque Écoconception, Pole Eco – Conception, Cité du Design, April 17th, Saint-Etienne, France, (in collaboration with, N. Haned, P. Lanoie and S. Plouffe).
VERNIER M.-F., (2014), « Pratiques d’écoconception en France, quelles perspectives ? Étude du cas Rowenta », 9ème congrès du RIODD : « Environnement et travail quelles relations ? », Pôle Juridique et Judiciaire de l'Université de Bordeaux, October 1-3, Bordeaux, France.

2013

VERNIER M.-F. and ZAIDI-CHTOUROU S., (2013), « Entre légitimité historique et construite », 29ème congrès de l’AFM, La Rochelle, University of La Rochelle and Group Sup de Co La Rochelle, May 15-17, La Rochelle, France.
VERNIER M.-F., (2013), « Panorama des études internationales sur les actions des entreprises pour réduire les déchets », 5e colloque : « Prévention, Déchets et Territoires », ADEME, Maison de la Chimie, June 25-26, Paris, France.