Publications

The academic publications of ESDES are beginning to progress significantly in both quantitative and qualitative terms. Our objective is to produce about thirty articles per year within the next two years, including about ten in rank 1-2 journals.

ACCEPTED ARTICLES, TO BE PUBLISHED

VO L.-C., "Measuring invariance and nomological validity of the attributional complexity scale: evidence from estonia, France, india, usa and vietnam", International journal of cross cultural management.
PON K., « "Keep calm and drink tea": comprendre les préférences alimentaires des consommateurs anglo-saxons en France »,  Question(s) de Management, (In collaboration with J. Lichy, M. Kachour).

MERCURI CHAPUIS S. and LE BAS C., 
« Types d'innovation et intensité de l'engagement de responsabilités sociale des entreprises. Aspects analytiques et empiriques ? »Innovations, (In collaboration with avec D. Bertrand et A. Mathieu).

GAO H. and DAVID P.
, « Changement de paradigme des investissements directs chinois : la nouvelle Route de la Soie ? », Recherches en sciences de gestion.

KHAN S., « Managerial Entrenchment, Corporate Social Responsibility, and Earnings Management ? », Corporate Social Responsibility & Environmental Management, (In collaboration with Isabel Maria Garcia Sanchez, Nazim Hussain and Jennifer Martinez Ferrero).

KHANS.
, « Do markets punish or reward corporate social responsibility decoupling? », Business and Society journal, (In collaboration with I.-M. Garcia Sanchez, N. Hussain and J. Martinez Ferrero).

CHAPAS B.
, « L'entreprise, le bien commun et la question du pluralisme », Gérer et comprendre.

LE BAS C.,  « Strategic CSR for innovation in SMEs: Does diversity matter?”, Long Range Planning (In collaboration with Caroline mothe, Nicolas Poussing and Rachel Bocquet).

LE BAS C., « Frugal Innovation as Environmental Innovation », International Journal of Technology Management.

NGUYEN P., « Determinants of the Adoption of Information and Communication Technologies (ICTs): the Case of Tunisian Electrical and Electronics Sector », Journal of the Knowledge Economy, publication en ligne (In collaboration with Mohamed Kossaï, Maria Luiza Lapa de Souza and Younes Ben Zaied).

NGUYEN P., « Institutional ownership, cross?shareholdings and corporate cash reserves in Japan », Account Finance, (In collaboration with N. Rahman)(online).

PON K., « Disruptions as opportunities for new thinking: Applying the studio model to business education », Knowledge Management Research & Practice (In collaboration with K. Passerini, C. Bandera,  M-K Naatus and M. Somers)(online).

THELISSON A. S.,  « Interactions between institutional logics and cultural dynamics in public-private integration process », International Review of Administrative Sciences, (online).

THELISSON A. S., « Managing failure in the merger process: evidence from a case study », Journal of Business Strategy, (Online). 

THELISSON A. S.,  « Pour une approche « paradoxale » de l’entreprise familiale », Entreprise et société.

THELISSON A. S., « Reaching organizational ambidexterity in the merger process: a temporal switching », Management Decision, (In collaboration with A. Missonier et G. Guieu).

2020

KHAN S., (2020), « Influencing the Disruptive Potential of Sustainable Technologies through Value Proposition Design: The Case of Vehicle-to-Grid Technology », Journal of  Cleaner Production,  vol. 254, mai, (In collaboration with R. Bohnsack).

2019

HADHRI S., (2019), « Commonality in liquidity among Middle East and North Africa emerging stock markets: Does it really matter? », Economic Systems, vol. 43, n° 3-4.

RODRIGUEZ M., (2019), 
« The narrative strategies of B2B technology brands », Journal of Business and Industrial Marketing, vol. 34, n° 7, pp. 1448-1458 (In collaboration with G. Bonnin). 

DHAOUADI I., 
(2019) « La "RSE politique" : état de l’art et proposition d’un agenda critique de recherche », Revue Française de Gestion, vol. 2019/2, n° 279, pp. 27-51.
FENDRI C. and NGUYEN P., (2019), « Comment assurer la pérennité de l’entreprise familiale ? Quelques enseignements tirés d’une étude de cas », Revue Française de Gouvernance d'Entreprise (RFGE), n° 21, pp. 22-36.

FENDRI C. and NGUYEN P., (2019), « Secrets of Succession: How One Family Business Reached The Ninth Generation », Journal of Business Strategy, vol. 40, n°5, pp. 12-20.

PON K. and DUNCAN A.-L., (2019), « Networks and alliances - Business Schools’ answer to Mergers and acquisitions? », Journal of Management Development, vol. 38, n° 10, pp. 773-795.

NGUYEN P., (2019), « Does idiosyncratic risk matter? Evidence from mergers and acquisitions », Journal of Risk Finance, vol. 20, n°4, pp. 313-329.

NGUYEN P.
,  (2019), « Cultural distance and payment method in French cross-border acquisitions », management international, vol. 24, n°1, pp. 109-126 (In collaboration with S. Belaounia).

NGUYEN P., (2019), « L’entreprise familiale : un acteur économique comme les autres ? Témoignages de trois chefs d’entreprises lyonnaises », Revue Française de Gouvernance d’Entreprise, n° 21, pp. 37-53.

NGUYEN P., « Threshold effect in residential water demand: A smooth transition regression approach and application to Tunisia », Environmental Modelling & Assessment, vol. 24, n° 6, pp. 677-689.(In collaboration with Y. Ben Zaied and N. Ben Cheikh).

LE BAS C., (2019), « Worldwide IP coverage of patented inventions in large pharma firms: to what extent do the internationalisation of R&D and firm strategy matter? », International Journal of Technology Management, vol. 80, n° 3-4, pp. 177-211. (In collaboration with Patricia Laurens, Antione Schoen)

LE BAS C., (2019), ?« ?Towards a Deepening of Knowledge in the Economics of Innovation, the intellectual legacy of Nick Von Tunzelmann », Journal of Innovation Economics & Management, vol. 2019/3, n° 30, pp. 235-238. 

OUATTARA S., (2019), « Pollution abatement and partial privatization », Economics Bulletin, vol. 39, n° 3, pp. 1887-1897.

OUATTARA S., (2019), The decision to hire managers in the presence of public and CSR firms », Economics Bulletin, vol. 39, n° 4, pp. 2517-2526. (In collaboration with Ahmed haidara Ould abdessalam).

THÉLISSON A.-S., (2019) « A paradoxical approach to symbiotic postmerger integration », European Business Review, vol. 31, n° 2, pp. 232-259, (February 2019)(In collaboration with : A.Missonier, G. Guieu and L. S. Lüscher).

EL HACHEM W., (2019), « Transition to Alternative Fuel Vehicles through Distributive Justice », Transportation Research, vol. 75, pp. 72-86, (In collaboration with P. Giovanni). 

2018

ARFAOUI N., (2018), « “Reach for the sky”: modeling the impact of policy stringency on industrial dynamics in the case of the REACH regulation », Industrial and Corporate Change, vol. 27, n° 2, pp. 289-320.

BIRAU M., (2018), « It is easy to do the right thing: Avoiding the backfiring effects of advertisements that blame consumers for waste », Journal of Business Research, vol. 87, juin, pp. 102-117. (In collaboration with C. Faure).

CHAPAS B., (2018), « Les dirigeants sont-ils trop payés ? Les apports des auteurs scolastiques à une réflexion sur le juste prix », Revue Interdisciplinaire Management, Homme & Entreprise (RIMHE), n° 31.

EMINET A
 and PON K., (2018), « Using Mind Maps to Distinguish Cultural Norms between French and United States Entrepreneurship Students », Journal of Small Business Management, vol. 56, n° S1, pp. 177-196, (In collaboration with C. Bandera and K. Passerini). 

FAGBOHOUN S., (2018), « Stratégie d’innovation par le Design Thinking et engagement RSE. Le cas d’Hutchinson », Entreprise et société, vol. 2018-1, n° 3, pp. 163-186.

GAO H. and DAVID P., (2018), « Analyse VUCA de la dynamique des investissements directs chinois en Europe : risques et stratégies », Revue Management et Sciences Sociales, n°24, pp. 35-52. 

LE BAS C. and MERCURI CHAPUIS S., (2018), « Une vision "managériale" des rapports de l’entreprise et de la société.La responsabilité sociale stratégique de Porter et Kramer », Entreprise et société, vol. 2018-1, n° 3, pp. 97-118.

LE BAS C., (2018), « Are environmental innovators persistent? », Journal of Environmental Planning and Management, vol. 61, n° 11, pp. 1955-1972. (In collaboration with N. Poussing).

LE BAS C., (2018), « Développer l’innovation en Afrique et dans les PMA : construire le SNI, encadrer l’innovation frugale, multiplier les systèmes locaux », Mondes en développement, vol. 2018/4, n° 184, pp. 101-118 (In collaboration with B. Haudeville).

LE BAS C., (2018), « Faut-il suivre Un paléoanthropologue dans l’entreprise ? », Entreprise et Société, n° 4. 4ème trimestre.

LE BAS C., (2018), « Firm specialisation in clean energy technologies: the influence of path dependence and technological diversification », Revue d’économie industrielle n° 164, (In collaboration with P. Laurens, A. Schoen and S. Lhuillery)

LE BAS C., (2018), « La recombinaison de connaissances comme processus past et path dependent : clarification et implications pour le management », Innovations, vol. 2018/1, n° 55, pp. 41-59.

MERCURI CHAPUIS S., (2018), « La prospective pour un nouveau management public responsable en Suisse », Gestion 2000, vol. 35, n° 2018/6, pp. 47-76, novembre-décembre 2018, (In collaboration with T. Gauthier). (FNEGE 4) 

NGUYEN P., (2018), « CEO characteristics and firm valuation: a quantile regression analysis », Journal of Management & Governance, vol. 22, n° 1, pp. 133-151. (In collaboration with Nahid Rahman and Ruoyun Zhao).

NGUYEN P., (2018), « Déterminants des cessions d’actifs et effets de richesse : le cas des entreprises françaises », Management & avenir, n° 102, pp. 151-169.

NGUYEN P., (2018), « Nonlinear Exchange Rate Pass-through: Does Business Cycle Matter? », Journal of Economic Integration, vol. 33, n° 2, pp. 1234-1261, (In collaboration with Y. Benzaied, N. Ben Cheikh H. Bouzgarrou).

NGUYEN P., (2018), « Nonlinear exchange rate transmission in the Euro area: A multivariate smooth transition regression approach », Economics Bulletin, vol. 38, n° 3, pp. 1590-1602, (In collaboration with N. Ben Cheikh, Y. Benzaied).

NGUYEN P., (2018), « Waste management policy and employment: the case of France », Environmental Economics, vol. 9, n° 1, pp. 39-47, (In collaboration with Y. Benzaied, N. Ben Cheikh, M. Badrane-Mahjoub).

OUATTARA S., (2018), « Délégation et RSE dans un duopole différencié », Entreprise et société, vol. 2018-1, n° 3, pp. 119-136.

OUATTARA S., (2018), « Taxe environnementale et incitations managériales dans un duopole mixte », Revue Économique, vol. 69, n° 5, pp. 723-744.

OUHADOUCH S., (2018), « Gestion des résultats, contrôle et implication familiale au sein de la gouvernance », Revue Française de Gouvernance d’Entreprise, n° 19, pp. 41-68. (In collaboration with Y. Mard).

THÉLISSON A.-S., (2018), « Changement culturel et hybridité organisationnelle dans le cas d’un rapprochement public-privé », Gestion 2000, vol. 35, n° 2018/6, pp. 19-46, (In collaboration with O. Meier and A. Missonier).

THÉLISSON A.-S., (2018), « Comment gérer une intégration post-fusion ? L'intérêt d'une approche paradoxale multiniveaux », Revue Française de Gestion, vol. 2018/5, n° 274, pp. 127-145. 

TRAN DIEU L., (2018), « Mutual Fund Governance: Depositary Independence and Investor Protection », European Management Review, vol. 15, n° 1, pp. 57-77. 

VIVEL C., (2018), « Innovation sociale : l’apport de la tradition économique autrichienne », Entreprise et société, n° 4, 4ème trimestre.

2017

CHAPAS B., (2017), « La participation dans le monde du travail : une perspective d’autogouvernement », Revue Gérer & Comprendre, n° 129, pp. 59-68, (In collaboration with X. Hollandts). 

EL MAKRINI ROCHE I., (2017), « Predictors of export performance in developing economies: A longitudinal analysis of Moroccan SMEs », Journal of Strategic Marketing, vol. 25, n°7, pp. 530-546.

FAGBOHOUN S., (2017), « Quand l’Altérité exige ma réflexivité Enquête auprès de managers d’entreprises internationales », Revue Internationale de Psychosociologie et de Gestion des Comportements Organisationnels (RIPCO), 2017/Supplément HS, pp. 133-144. 

FENDRI C. and NGUYEN P., (2017), « Statut de cotation de l’acquéreur et ampleur de la prime d'acquisition », Finance Contrôle Stratégie, vol. 27, n° 3 (Online).

LE BAS C., (2017), « The determinants of cleaner energy innovations of the world’s largest firms: the impact of firm learning and knowledge capital », Economics of Innovation and New Technology, vol. 26, n° 4, pp. 311-333, (In collaboration with P. Laurens, A. Schoen et S. Lhuillery). 

LE BAS C., (2017), « CSR, innovation, and firm performance in sluggish growth contexts: A firm-level empirical analysis », Journal of Business Ethics, vol. 146, n° 1, pp. 241-254.(In collaboration with R. Bocquet, C. Mothe, N. Poussing).

LE BAS C., (2017), « Do non-technological innovations and CSR matter for environmental innovation? An empirical analysis of a sample of innovators », International Journal of Sustainable development, vol. 20, n° 1-2, pp. 68-91. (In collaboration with N. Poussing).

LE BAS C., (2018), « L’innovation soutenable : Un enrichissement des études sur l’innovation », Revue d’Économie IndustrielleRevue d'économie industrielle, n° 159, pp. 9-20.

LE BAS C., (2018), « Sustainable Innovation and Frugal Innovation: exploring the relationships between Innovation and Sustainability », Revue d'économie industrielle, n° 159, pp. 113-137.

LE BAS C., (2017), « Are environmental innovators persistent? », Journal of Environmental Planning and Management, (In collaboration with N. Poussing), Online.

LE BAS C.
, (2017), « La recombinaison de connaissances comme processus past et path dependent : clarification et implications pour le management », Innovations, prépublication, vol. 0, n° 2017, pp. 30I-30XIX.

MELIN C., (2017), « Les principaux défis de l’expatriation au féminin », Revue Management & Avenir, n° 95, pp. 57-75, (In collaboration with M. Attia). 

NGUYEN P., (2017), « La proximité entre dirigeant et administrateurs peut-elle favoriser la performance de l’entreprise ? », Finance Contrôle Stratégie, vol. 20-4, pp. 1-35, (In collaboration with C. Y. Vanappelghem et V. Blum).

NGUYEN P., (2017), « The Nonlinear progressive water pricing policy in Tunisia: Equity and efficiency », Environmental Economics, vol. 8, n° 2, pp. 17-27, (In collaboration with Y.Ben Zaied, H. Bouzgarrou, N. BenCheikh).

NGUYEN P., (2017), « Modeling nonlinear water demand : The case of Tunisia », Economics Bulletin, vol. 37, n° 2, pp. 637-644, (In collaboration with Y. Ben Zaied and N. Ben Cheikh).

NGUYEN P., (2017), « CEO tenure and firm growth: A conditional analysis », Economics Bulletin,vol. 37, n°4, pp. 2301-208, (In collaboration with T. Miloud and R. Zhao).

NGUYEN P., (2017), « Long-run analysis of Environmental Kuznets Curve in the MiddleEast and North Africa », Environmental Economics, vol. 8, n° 4, pp. 72-79, (In collaboration with Y.Ben Zaied, N. Ben Cheikh).

NGUYEN P., (2017), « Ownership structure and disclosure quality: Evidence from management forecasts revisions in Japan », Journal of Accounting & Public Policy, vol. 36, n° 6, (In collaboration with K. Nagata).
NGUYEN P., (2017), « Asset risk and leverage under information asymmetry », Journal of Risk Finance, vol. 18, n° 3, pp. 303-310.

OUATTARA S., (2017), « Strategic privatization in a mixed duopoly with a socially responsible firm »,  Economics Bulletin, vol. 37, n° 3, pp. 2067-2075.

VERNIER M.-F. and TRAN DIEU L.., (2017), « La prévention des déchets : une analyse empirique des déterminants du comportement des entreprises », Revue d'économie industrielle, n° 159, pp. 113-137. 

VERNIER M.-F.
 et ZAIDI CHTOUROU S., (2017), « Le management de la légitimité dans le discours : analyse du discours des enseignes spécialisées dans la distribution de produits biologiques », Décisions marketing, n° 86, pp. 67-88.  

2016

BOUKEF N.,(2016), « Understanding Online Reverse Auction Determinants of Use: A Multi-stakeholder Case Study », Système d'information & Management, vol. 21, n° 1, pp. 7-37, (In collaboration with P. W. Vlaar, M. H. Charki et A. Bhattacherjee).

CHASSAGNON V., HANED N. et LE BAS C.
, (2016), « The determinants of organizational creativity methods: an empirical study based on a French Survey », International Journal of Innovation Management, vol. 20, n° 4, 23 p.

DHAOUADI I., (2016), « Les études critiques en comptabilité des entreprises : l'apport de la perspective foucaldienne », Management et Sciences Sociales, n° 20, Janvier- Juin, pp. 4-17? Contextualisation : pratiques et enjeux (In collaboration with J. Igalens).
FAGBOHOUN S., (2016), « Innovation frugale, effectuation et fablabs : des pratiques à croiser pour penser l’innovation différemment », Innovation, vol. 2016/3, n° 51, pp. 27-46.

LE BAS C., (2016), « Frugal innovation, Sustainable innovation, Reverse innovation. Why they look alike? Why they are different? », Journal of Innovation Economics and Management, 2016/3, n° 21, pp. 9-26.

LE BAS C., (2016), « L’innovation frugale : une nouvelle opportunité pour les économies en développement ? », Mondes en développement, n° 173, pp. 11-28. (In collaboration with B. Haudeville).

LE BAS C., (2016), « L’innovation frugale, paradigme technologique naissant ou nouveau modèle d’innovation? », Innovations, vol. 2016/3, n° 51, pp. 10-25. (In collaboration with B. Haudeville).

LE BAS C., (2016), « L’innovation inverse : clarification conceptuelle et essai d’évaluation quantitative », Mondes en développement, vol. 2016/1, n° 173, pp. 47-62. (In collaboration with P. Laurens).

LE BAS C., (2016), « Les inventeurs prolifiques comme déterminants des performances technologiques des firmes », Innovations, vol. 2016/2, n° 50, pp. 119-141.

LE BAS C., (2016), « Méthodes d’appropriation de l’innovation. Le cas d’une PME de télémédecine à l’ère numérique », Revue Française de Gestion, vol. 2016/1, n° 254, pp. 129-145. (In collaboration with B. Szostak)

LE BAS C., (2016), « Technological contribution of MNEs to the growing energy greentech sector in the early post-Kyoto period », Environmental Economics and Policy Studies, vol. 18, n° 2, pp. 169-191. (In collaboration with P. Laurens, A. Schoen et S. Lhuillery).

LE BAS C., (2016), « The importance and relevance of frugal innovation to developed markets: milestones towards the economics of frugal innovation », Journal of Innovation Economics and Management, 2016/3, n° 21, pp. 3-8.

MELIN C., (2016), « Les relations interorganisationnelles déséquilibrées au sein de l’usine mondiale - Le cas Renault Trucks », Revue Française de Gestion, n° 256, pp. 87-102.

MERCURI CHAPUIS S., (2016), « L’économie collaborative en Suisse romande à l’horizon 2030 : les MOOCs à l’heure de Coursera », Gestion 2000, 2016/5, vol. 34, pp. 55-73 (In collaboration with T. Gauthier).

2015


CHAPAS B.
, (2015), « La "propriété sociale" : un concept clé pour élaborer une théorie de l'ESS ? », Revue Française de Socio-Économie, 2015/1, n° 15, pp. 135-152.

CHAPAS B., (2015), « Intérêt et gouvernement d’entreprise : une approche "with romance" », Revue française de gouvernance d’entreprise, n° 15, 1er semestre.

CHASSAGNON V. and HANED N., (2015), « The relevance of innovation leadership for environmental benefits: A firm-level empirical analysis on French firms », Technological forecasting and social change, vol. 91, pp. 194-207. 

GAO H., (2015), « Pratiques stratégiques des multinationales françaises en Chine : analyse des facteurs culturels », Revue Management & Avenir, 2015/8, n° 82, pp. 37-55.

LE BAS C., (2015), « Internationalisation of European MNCs R&D: “deglobalisation” and evolution of the locational strategies », Management international, vol. 19, n° 4, pp. 18-33. (In collaboration with P. Laurens, A. Schoen, P. Larédo).

LE BAS C., (2015), « Brevet et innovation : comment restaurer l’efficience dynamique des brevets ? », Revue d’Économie Industrielle, n° 151, 2015/3, pp. 127-160. (In collaboration with J. Pénin).

LE BAS C., (2015), « The differentiated impacts of organizational innovation practices on technological innovation persistence », European Journal of Innovation Management, vol. 18, n° 1, pp. 110-127. (In collaboration with C. Mothe and T. U. Nguyen-Thi).

LE BAS C., (2015), « The rate and motives of the internationalization of large firm R&D (1994-2005): Toward a turning point? », Research Policy, vol. 44, n° 3, pp. 765-776. (In collaboration with P. Laurens, A. Schoen, L. Villard and P. Larédo).

PON K., (2015), « Do we know what they know? Comparing US and French undergraduate students’ knowledge of core business concepts », Journal of Management Development, vol. 34, n° 8, pp. 922-940. (In collaboration with M. K. Naatus, K. Passerini, M. Somers).

PON K., (2015), « For better or for worse: the changing life of academic staff in French business schools », Journal of Management Development, vol. 34, n° 5, pp. 536-552. (In collaboration with J. Lichy).

TESSIER N., (2015), « Knowledge Sharing in Online Communities: the power game », Journal of Business Strategy, vol. 36, n° 3, pp. 11-17. (In collaboration with C. Kimble and I. Bourdon).

TRAN DIEU L., (2015), « A Comparison of Bank and Non-bank Funds in the French Market », Journal of Financial Services Research, vol. 47, n° 3, pp. 273-294.

TRAN DIEU L., (2015), « How do mutual funds transfer scale economies to investors? Evidence from France », Research in International Business and Finance, vol. 34, pp. 66-83. 

2014

CHAPAS B., (2014), « Quand le réel jaillit de l'illusion : La force des promesses libérales en matière de rémunération des dirigeants », La Revue des Sciences de Gestion, n° 265, pp. 61-68.

CHASSAGNON V., (2014), « Beyond Markets and Hierarchies: an economic Analysis of vertical Quasi-integration », Revue de Philosophie Économique, vol. 15, n° 1, pp. 135-1661.

CHASSAGNON V., (2014), « Consummate Cooperation in the Network-Firm: Theoretical Insights and Empirical
Findings », European Management Journal, vol. 32, n° 2, pp. 260-274.

CHASSAGNON V., (2014), « Pouvoir et économie politique : l’apport de François Perroux à l’analyse positive de la firme capitaliste », Revue Économique, vol. 65, n° 5, pp. 719-742.

CHASSAGNON V., (2014), « Towards a Social Ontology of the Firm: Emergence, Reconstitution, Organization, Institution and Power », Journal of Business Ethics, vol. 124, n° 2, pp. 197-208.

CHASSAGNON V., (2014), « Who are the Owners of the Firm? Shareholders, Employees or No-one? », Journal of Institutional Economics, vol. 10, n° 1, pp. 47-69. (In collaboration with X. Hollandts).

HANED N., (2014), « Firm persistence in technological innovation: The relevance of organizational innovation », Economics of innovation and new technology, vol. 23, n° 5-6, pp. 490-516. (In collaboration with C. Mothe and U. Nguyen).

LE BAS C., (2014), « Are complex innovators more persistent than single innovators? An empirical analysis of innovation persistence drivers », International Journal of Innovation Management, vol. 18, n° 1, pp. 1-21. (In collaboration with N. Poussing).

LE BAS C., (2014), « Firm innovation persistence: a fresh look at the frameworks of analysis », Economics of Innovation and New Technology, vol. 23, n° 5-6, pp. 423-446. (In collaboration with G. Scellato).

LE BAS C., (2014), « Productivité et mobilité des inventeurs prolifiques ; une approche comparative des systèmes d’innovation de quatre grands pays asiatiques (Chine, Corée, Japon, Taiwan) », Revue de la Régulation, n° 15, 1er semestre, pp. 1-32. (In collaboration with W. Latham et D. Volodin).

MELIN C., (2014), « La coordination des relations intra- et inter- organisationnelles au sein de l’usine mondiale : le cas Renault Trucks (groupe Volvo) », Management International, vol. 18, numéro spécial, pp. 142-164.

PON K., (2014), « Engaging in digital technology: one size fits all? », Journal of Management Development, vol. 3, n° 7, pp. 638-661. (In collaboration with J. Lichy et T. Khvatova).

TESSIER N., (2014), « Participer à une communauté de pratique virtuelle : retours d'expériences dans une multinationale de l'ingénierie », Recherches en Sciences de Gestion, 2014/1, n° 100, pp. 121-140. (In collaboration with I. Bourdon et C. Kimble).

TESSIER N., VIVEL C. and DUBRION B., (2014), « La labellisation comme stratégie de desserrement des contraintes de l'environnement. Le cas des centres d'appels en France », Revue Management & Avenir, n° 69, pp. 125-146.

VIVEL C., (2014), « The Foundations of the Theory of Entrepreneurship in Austrian Economics – Menger and Böhm-Bawerk on the Entrepreneur », Revue de Philosophie Économique, vol. 15, n° 1, pp. 49-98. (In collaboration with G. Campagnolo).

VIVEL C., (2014), Introduction au numéro spécial sur l’entrepreneur de la Revue de Philosophie Économique, vol. 15, n° 1. (In collaboration with G. Campagnolo). 

2013

CHAPAS B., (2013), « Au fondement du solidarisme républicain : la solidarité comme fait et comme devoir », Économies et Sociétés, Série « Histoire de la pensée économique », n° 49, 10/2013, pp. 1637-1658.

CHASSAGNON V. et HANED H., (2013), « Comment stimuler des projets d'innovation environnementale ? Leçons tirées des communautés créatives pilotées de l'entreprise Michelin », Gestion : Revue Internationale de Gestion, vol. 38, n° 3, pp. 45-53.

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GILORMINI P., (2012), « Les spécificités du mécénat de l'économie sociale et solidaire. La bancassurance mutualiste et coopérative entre tradition solidariste et nouvelle philanthropie », La Revue des Sciences de Gestion, n° 255-256, pp. 171-180.

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2011

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BOUKEF CHARKI N., (2011), « Toward an Ethical Understanding of the Controversial Technology of Online Reverse Auctions », Journal of Business Ethics, vol. 98, n° 1, pp. 17-37. (In collaboration with M. H. Charki and E. Josserand).

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