Les publications

Les publications académiques de l’ESDES commencent à progresser significativement aussi bien en termes quantitatif que qualitatif. Notre objectif est d’arriver d’ici 2 ans à produire régulièrement une trentaine d’articles par an dont une dizaine dans des revues de rang 1-2.

ARTICLES ACCEPTÉS, À PARAÎTRE

ALCARAZ J., « Dark Times for Cosmopolitanism? An Ethical Framework to Address Private Agri-Food Governance and Planetary Stewardship », Business Ethics, the Environment & Responsibility (ex-Business Ethics: A European Review), (en collaboration avecTirado Francisco & Galvez Ana).

CHAPAS B., "Reappraising the problem of CEO Compensation : modern and old theoretical perspectives", Journal of Economic Issues, (en collaboration avec V. Chassagnon).

FAGBOHOUN S., "Fablab interne : quels effets sur le contexte organisationnel ? Le cas d’un cabinet de conseil", Innovations.

HA J., (2021), "The Role of CEO Emotional Stability and Team Heterogeneity in Shaping the Top Management Team Affective Tone and Firm Performance Relationship", Leadership Quarterly, (en collaboration avec Margaret Ormiston and & Elaine Wong).

KHAN S., « Socio-emotional wealth and corporate responses to environmental hostility : are family firms more stakeholder orientated? », Business Strategy and the Environment, (En collaboration avec I. M. Garcia Sanchez et N. Hussai).

KHAN S., « Do markets punish or reward corporate social responsibility decoupling? », Business and Society journal, (en collaboration avec I.-M. Garcia Sanchez, N. Hussain et  J. Martinez Ferrero).

MELIN C., « La recherche-action coopérative, une démarche adaptée pour la résolution d'un problème complexe en management international », Management international.

PON K., « Disruptions as opportunities for new thinking: Applying the studio model to business education», Knowledge Management Research & Practice (en collaboration avec K. Passerini, C. Bandera,  M-K Naatus et M. Somers), (en ligne).

RODRIGUEZ M., « A Battle of Drones: Utilizing Legitimacy Strategies for the Transfer and Diffusion of Dual-Use Technologies », Technological Forecasting and Social Change, (en collaboration avec Mendoza M. et Lhuillery S.).

SALLOUM C., « Multiculturalism and entrepreneurial expansion », International Journal of Entrepreneurship and Small Business, (en collaboration avec M. Al Sayah, Q. Lefebvre et D. Kabbara).

SALLOUM C., « Family business, strategic planning and corporate entrepreneurship », International Journal Entrepreneurship and Innovation Management, (en collaboration avec J. Digout, L. Salloum, C. Mercier-Suissa, P. Chahine).

SALLOUM C., « Leadership, team cohesion and family firms’ performance », International Journal Entrepreneurship and Small Business, (en collaboration avec H. Jarrar, C. Mercier-Suissa, J. Digout, T. Azzi).

THELISSON A.-S., « Coopetition in a merger process: regulators and management of coopetitive tensions », International Review of Administrative Sciences.

THELISSON A.-S., « Managerial biases during a merger process in a government-controlled organization », Journal of Management and Governance, (en collaboration avec Olivier Meier).

THELISSON A.-S., « Navigating global vs local tensions in multinational corporations: the paradoxical responses of local managers to competing demands», Management International, (en collaboration avec Pauline Keh).

THELISSON A.-S., « Comprendre un processus de fusion sous le prisme de la pensée complexe :
Un éclairage prometteur », Revue Française de Gestion (RFG), (en collaboration avec Missionier A., Lasch F. & Missonier S.).

THELISSON A. S.,  « Influence des maisons-mères et évolution de la gouvernance dans un contexte de fusion : quelques enseignements tirés d’un cas », Revue Française de Gouvernance d'Entreprise (RFGE).

THELISSON A. S.,  « Interactions between institutional logics and cultural dynamics in public-private integration process », International Review of Administrative Sciences, (en collaboration avec O. Meier), (publication en ligne).

THELISSON A. S.,  « The succession Dilemna in Family Firms : case study of a French Company », Journal of Business Strategy, (en collaboration avec O. Meier).

VIVEL C., « recension d'article "La culture de la croissance. Les origines de l’économie moderne" », Joel Mokyr, Bibliothèque des histoires, Paris, Éditions Gallimard, traduit par Pierre-Emmanuel Dauzat, 2020,  Revue de Philosophie économique.

2021

2021

ARFAOUI N., (2021), « Patterns of technology knowledge in the case of ocean energy technologies », Journal of Innovation Economics & Management, vol. 1, n° 34, pp 101- 133, (en collaboration avec E. Brouillat, M. St-Jean et D. Virapin).

BEN JABEUR S., (2021), « CatBoost model and artificial intelligence techniques for corporate failure prediction », Technological Forecasting & Social Change, n° 166, (en collaboration avec Cheima Gharib, Salma Mefteh-Wali et Wissal Ben Arfi)(en ligne)

BAYEH A., (2021), « Competition, Securitization, and Efficiency in US Banks », Quarterly Review of Economics & Finance, n° 80, pp. 553-576, (en collaboration avec Mohammad BITAR, Radu BURLACU & Thomas WALKER).

SALLOUM C., “Family business, strategic planning and corporate entrepreneurship”, International Journal Entrepreneurship and Innovation Management, vol. 25, n°1, pp.52-71, (en collaboration avec Digout J., Salloum L., Mercier-Suissa C. et Chahine P.)

2020

ARFAOUI N., (2020), « Supporting NBS restoration measures: A test of VBN theory in the Brague catchment », Economics Bulletin, vol. 40, n° 2, pp. 1272-1280, (en collaboration avec A. Gnonlonfin).

BEN JABEUR S., (2020), « Climate change legislations and environmental degradation », Environmental and Resource Economics, vol. 77, n° 4, pp. 839-868, (en collaboration avec N. Stef).

BEN JABEUR S., (2020), "The bubble contagion effect of COVID-19 outbreak: Evidence from crude oil and gold markets", Finance Research Letters, (en collaboration avec Gharieb C. & Salma M.), (en ligne).

BEN JABEUR S., (2020), "Firm financial performance during the financial crisis: A French case study", International Journal of Finance and Economics, (en collaboration avec Rabi Belhaj H.& Salma M.), (en ligne).

CHAPAS B., (2020), « L'entreprise, le bien commun et la question du pluralisme », Gérer et comprendre, n° 140, pp. 52-62.

FARAMARZI A., (2020), "The economic worth of loyalty programs: An event study analysis", Journal of Business Research n°. 123, pp. 313-323, (en collaboration avec Bhattacharya A.).

GAO H. et DAVID P., (2020), « Changement de paradigme des investissements directs chinois : la nouvelle Route de la Soie ? », Recherches en sciences de gestion, n° 136, pp. 411-435.

GRIETTE E., (2020), « La question de l’impact à l’épreuve de la gouvernance minière autour de son instauration en Afrique de l’Ouest »,  Question(s) de Management, vol. 2020/1, n° 27, pp. 41-53, (en collaboration avec Y. Pesqueux).

KHAN S., (2020), « Managerial Entrenchment, Corporate Social Responsibility, and Earnings Management ? », Corporate Social Responsibility & Environmental Management, vol. 27, n° 4, pp. 1630-1641, (en collaboration avec Isabel Maria Garcia Sanchez, Nazim Hussain et  Jennifer Martinez Ferrero).

KHAN S., (2020), « Influencing the Disruptive Potential of Sustainable Technologies through Value Proposition Design: The Case of Vehicle-to-Grid Technology », Journal of  Cleaner Production,  vol. 254, (en collaboration avec R. Bohnsack).

LE BAS C., (2020), « Patent Determinants for SMEs in Least-Developed Countries: How Enterprise Size Makes the Difference », Journal of the Knowledge Economy, (en collaboration avec M. Amdaoud), (en ligne).

LE BAS C., (2020), « L’Innovation Frugale peut-elle être disruptive? », Innovations, 2020/3, n° 63, pp. 179-199, (en collaboration avec  S. KAMMOUN).

LE BAS C. et MERCURI CHAPUIS S., (2020), « Types d'innovation et intensité de l'engagement de responsabilité sociale des entreprises. Aspects analytiques et empiriques », Innovations, vol. 2020/2, n° 62, pp. 221-247, (en collaboration avec  D. Bertrand et A. Mathieu).

LE BAS C., (2020), « Frugal Innovation as Environmental Innovation », International Journal of Technology Management, vol. 83, n° 1/2/3, pp.78-96.

NGUYEN P., (2020), « Determinants of the Adoption of Information and Communication Technologies (ICTs): the Case of Tunisian Electrical and Electronics Sector », Journal of the Knowledge Economy, vol. 11, n° 3, pp. 845-864 (en collaboration avec Mohamed Kossaï, Maria Luiza Lapa de Souza et Younes Ben Zaied).

NGUYEN P., (2020), « Institutional ownership, cross-shareholdings and corporate cash reserves in Japan », Account Finance, vol. 60, n°1, pp. 1175-1207, (en collaboration avec N. Rahman).

PON K., (2020), « "Keep calm and drink tea": comprendre les préférences alimentaires des consommateurs anglo-saxons en France »,  Question(s) de Management, vol. 2020/1, n° 27, pp.13-30, (en collaboration avec J. Lichy, M. Kachour).

SALLOUM C., (2020), « L’impact des caractéristiques du comité d’audit sur la détresse financière », La Revue des Sciences de Gestion, vol. 2020/1-2, n° 301-302, pp.39-47, (en collaboration avec H. Jarrar, Q. Lefebvre et E. Gebrayel).

THELISSON A.-S., "Managing failure in the merger process: evidence from a case study", Journal of Business Strategy, vol. 42, n° 1, pp. 33-39.

THELISSON A. S., (2020) « Public-private merger integration as a dynamic process of legitimation », Strategic change vol. 29, n°6, pp.691-697, (en collaboration avec O. Meier).

THELISSON A. S.,  (2020), « Le rôle des minorités actives dans le processus d'intégration symbiotique post-acquisition. Une étude longitudinale d'une fusion dans le cadre du Grand Paris», Revue Interdisciplinaire Management, Homme & Entreprise (RIMHE), vol. 2020/3, n° 40, pp. 45 -67, (en collaboration avec O. Meier).

THELISSON A. S., (2020), « Pour une approche « paradoxale » de l’entreprise familiale », Entreprise et société, vol. 7, pp. 67-88, (en collaboration avec Meier O.).

VO L.-C., (2020), « Measuring invariance and nomological validity of the attributional complexity scale: evidence from estonia, France, india, usa and vietnam», International journal of cross cultural management, vol. 20, n°1, pp. 89–111, (en collaboration avec A. Ramaswami et C Lakshman).

2019

DHAOUADI I., (2019), « La "RSE politique" : état de l’art et proposition d’un agenda critique de recherche », Revue Française de Gestion, vol. 2, n° 279, pp. 27-51.

EL HACHEM W., (2019), « Transition to Alternative Fuel Vehicles through Distributive Justice », Transportation Research, vol. 75, pp. 72-86, (en collaboration avec P. de Giovanni). 

FENDRI C. et NGUYEN P., (2019), « Comment assurer la pérennité de l’entreprise familiale ? Quelques enseignements tirés d’une étude de cas », Revue Française de Gouvernance d'Entreprise (RFGE), n° 21, pp. 22-36.

FENDRI C. et NGUYEN P., (2019), « Secrets of Succession: How One Family Business Reached The Ninth Generation », Journal of Business Strategy, vol. 40, n°5, pp. 12-20.

HADHRI S., (2019), « Commonality in liquidity among Middle East and North Africa emerging stock markets: Does it really matter? », Economic Systems, vol. 43, n° 3-4.

LE BAS C., (2019), « Worldwide IP coverage of patented inventions in large pharma firms: to what extent do the internationalisation of R&D and firm strategy matter? », International Journal of Technology Management, vol. 80, n° 3-4, pp. 177-211, (en collaboration avec Patricia Laurens, Antoine Schoen).

LE BAS C., (2019), « Strategic CSR for innovation in SMEs: Does diversity matter?”, Long Range Planning, vol. 52, n°6, (en collaboration avec Caroline Mothe, Nicolas Poussing et Rachel Bocquet).

LE BAS C., (2019), « Towards a Deepening of Knowledge in the Economics of Innovation, the intellectual legacy of Nick Von Tunzelmann », Journal of Innovation Economics & Management, vol. 3, n° 30, pp. 235-238. 

NGUYEN P., (2019), « Does idiosyncratic risk matter? Evidence from mergers and acquisitions », Journal of Risk Finance, vol. 20, n° 4, pp. 313-329, (en collaboration avec Y. Ben Zaied et T. Phuong Pham).

NGUYEN P.
,  (2019), « Cultural distance and payment method in French cross-border acquisitions », management international, vol. 24, n° 1, pp. 109-126, (en collaboration avec S. Belaounia).

NGUYEN P., (2019), « L’entreprise familiale : un acteur économique comme les autres ? Témoignages de trois chefs d’entreprises lyonnaises », Revue Française de Gouvernance d’Entreprise, n° 21, pp. 37-53.

NGUYEN P., « Threshold effect in residential water demand: A smooth transition regression approach and application to Tunisia », Environmental Modelling & Assessment, vol. 24, n° 6, pp. 677-689, (en collaboration avec Y. Ben Zaied et N. Ben Cheikh).

OUATTARA S., (2019), « Pollution abatement and partial privatization », Economics Bulletin, vol. 39, n° 3, pp. 1887-1897.

OUATTARA S., (2019), The decision to hire managers in the presence of public and CSR firms », Economics Bulletin, vol. 39, n° 4, pp. 2517-2526. (en collaboration avec Ahmed haidara Ould abdessalam).

PON K. et DUNCAN A.-L., (2019), « Networks and alliances - Business Schools’ answer to Mergers and acquisitions? », Journal of Management Development, vol. 38, n° 10, pp. 773-795.

RODRIGUEZ M., (2019),« The narrative strategies of B2B technology brands », Journal of Business and Industrial Marketing, vol. 34, n° 7, pp. 1448-1458 (en collaboration avec G. Bonnin).

THELISSON A.-S., (2019) « A paradoxical approach to symbiotic postmerger integration », European Business Review, vol. 31, n° 2, pp. 232-259, (en collaboration avec : A.Missonier, G. Guieu et L. S. Lüscher).

THELISSON A. S., (2019), « Reaching organizational ambidexterity in the merger process: a temporal switching», Management Decision, vol. 58, N° 5, pp. 879-896, (en collaboration avec A. Missonier et G. Guieu).

2018

ARFAOUI N., (2018), « “Reach for the sky”: modeling the impact of policy stringency on industrial dynamics in the case of the REACH regulation », Industrial and Corporate Change, vol. 27, n° 2, pp. 289-320.

BIRAU M., (2018), « It is easy to do the right thing: Avoiding the backfiring effects of advertisements that blame consumers for waste », Journal of Business Research, vol. 87, pp. 102-117. (en collaboration avec C. Faure).

CHAPAS B., (2018), « Les dirigeants sont-ils trop payés ? Les apports des auteurs scolastiques à une réflexion sur le juste prix », Revue Interdisciplinaire Management, Homme & Entreprise (RIMHE), n° 31.

EMINET A
 et PON K., (2018), « Using Mind Maps to Distinguish Cultural Norms between French and United States Entrepreneurship Students », Journal of Small Business Management, vol. 56, n° S1, pp. 177-196, (en collaboration avec C. Bandera et K. Passerini). 

FAGBOHOUN S., (2018), « Stratégie d’innovation par le Design Thinking et engagement RSE. Le cas d’Hutchinson », Entreprise et société, vol. 2018-1, n° 3, pp. 163-186.

GAO H. et DAVID P., (2018), « Analyse VUCA de la dynamique des investissements directs chinois en Europe : risques et stratégies », Revue Management et Sciences Sociales, n°24, pp. 35-52. 

LE BAS C. et MERCURI CHAPUIS S., (2018), « Une vision "managériale" des rapports de l’entreprise et de la société.La responsabilité sociale stratégique de Porter et Kramer », Entreprise et société, vol. 2018-1, n° 3, pp. 97-118.

LE BAS C., (2018), « Are environmental innovators persistent? », Journal of Environmental Planning and Management, vol. 61, n° 11, pp. 1955-1972. (en collaboration avec N. Poussing).

LE BAS C., (2018), « La recombinaison de connaissances comme processus past et path dependent : clarification et implications pour le management », Innovations, vol. 2018/1, n° 55, pp. 41-59.

LE BAS C., (2018), « Firm specialisation in clean energy technologies: the influence of path dependence and technological diversification », Revue d’économie industrielle, vol. 2018/4, n° 164, pp. 73-106, (en collaboration avec P. Laurens, A. Schoen et S. Lhuillery)

LE BAS C., (2018), « Faut-il suivre Un paléoanthropologue dans l’entreprise ? », Entreprise et Société, n° 4. 3ème trimestre pp. 203-217.

LE BAS C., (2018), « Développer l’innovation en Afrique et dans les PMA : construire le SNI, encadrer l’innovation frugale, multiplier les systèmes locaux », Mondes en développement, vol. 2018/4, n° 184, pp. 101-118 (en collaboration avec B. Haudeville).

MERCURI CHAPUIS S., (2018), « La prospective pour un nouveau management public responsable en Suisse », Gestion 2000, vol. 35, n° 2018/6, pp. 47-76, novembre-décembre 2018, (en collaboration avec T. Gauthier).

NGUYEN P., (2018), « CEO characteristics and firm valuation: a quantile regression analysis », Journal of Management & Governance, vol. 22, n° 1, pp. 133-151, (en collaboration avec Nahid Rahman et Ruoyun Zhao).

NGUYEN P., (2018), « Déterminants des cessions d’actifs et effets de richesse : le cas des entreprises françaises », Management & avenir, n° 102, pp. 151-169.

NGUYEN P., (2018), « Nonlinear Exchange Rate Pass-through: Does Business Cycle Matter? », Journal of Economic Integration, vol. 33, n° 2, pp. 1234-1261, (en collaboration avec Y. Benzaied, N. Ben Cheikh H. Bouzgarrou).

NGUYEN P., (2018), « Nonlinear exchange rate transmission in the Euro area: A multivariate smooth transition regression approach », Economics Bulletin, vol. 38, n° 3, pp. 1590-1602, (en collaboration avec N. Ben Cheikh, Y. Benzaied).

NGUYEN P., (2018), « Waste management policy and employment: the case of France », Environmental Economics, vol. 9, n° 1, pp. 39-47, (en collaboration avec Y. Benzaied, N. Ben Cheikh, M. Badrane-Mahjoub).

OUATTARA S., (2018), « Délégation et RSE dans un duopole différencié », Entreprise et société, vol. 2018-1, n° 3, pp. 119-136.

OUATTARA S., (2018), « Taxe environnementale et incitations managériales dans un duopole mixte », Revue Économique, vol. 69, n° 5, pp. 723-744.

OUHADOUCH S., (2018), « Gestion des résultats, contrôle et implication familiale au sein de la gouvernance », Revue Française de Gouvernance d’Entreprise, n° 19, pp. 41-68. (en collaboration avec Y. Mard).

THELISSON A.-S., (2018), « Changement culturel et hybridité organisationnelle dans le cas d’un rapprochement public-privé », Gestion 2000, vol. 35, n° 2018/6, pp. 19-46, (en colaboration avec O. Meier et A. Missonier).

THELISSON A.-S., (2018), « Comment gérer une intégration post-fusion ? L'intérêt d'une approche paradoxale multiniveaux », Revue Française de Gestion, vol. 2018/5, n° 274, pp. 127-145. 

TRAN DIEU L., (2018), « Mutual Fund Governance: Depositary Independence and Investor Protection », European Management Review, vol. 15, n° 1, pp. 57-77. 

VIVEL C., (2018), « Innovation sociale : l’apport de la tradition économique autrichienne », Entreprise et société, n° 4, 4ème trimestre, pp. 101-120.

2017

CHAPAS B., (2017), « La participation dans le monde du travail : une perspective d’autogouvernement », Revue Gérer & Comprendre, n° 129, pp. 59-68, (en collaboration avec X. Hollandts). 

EL MAKRINI ROCHE I., (2017), « Predictors of export performance in developing economies: A longitudinal analysis of Moroccan SMEs », Journal of Strategic Marketing, vol. 25, n°7, pp. 530-546.

FAGBOHOUN S., (2017), « Quand l’Altérité exige ma réflexivité Enquête auprès de managers d’entreprises internationales », Revue Internationale de Psychosociologie et de Gestion des Comportements Organisationnels (RIPCO), 2017/Supplément HS, pp. 133-144. 

FENDRI C. et NGUYEN P., (2017), « Statut de cotation de l’acquéreur et ampleur de la prime d'acquisition », Finance Contrôle Stratégie, vol. 27, n° 3 (publication en ligne).

GRIETTE E., (2017), « Near-reshoring your supplies from China: a good deal for financial motives too », Strategic Direction, numéro spécial : Strategic Management of External Resources, vol. 33, n° 2, pp. 24-26. (en collaboration avec F. Fel).

LE BAS C., (2017), « Do non-technological innovations and CSR matter for environmental innovation? An empirical analysis of a sample of innovators », International Journal of Sustainable development, vol. 20, n° 1-2, pp. 68-91. (en collaboration avec N. Poussing).

LE BAS C., (2017), « L’innovation soutenable : Un enrichissement des études sur l’innovation », Revue d’Économie IndustrielleRevue d'économie industrielle, n° 159, pp. 9-20.

LE BAS C., (2017), « Sustainable Innovation and Frugal Innovation: exploring the relationships between Innovation and Sustainability », Revue d'économie industrielle, n° 159, pp. 113-137.

LE BAS C., (2017), « The determinants of cleaner energy innovations of the world’s largest firms: the impact of firm learning and knowledge capital », Economics of Innovation and New Technology, vol. 26, n° 4, pp. 311-333, (en collaboration avec P. Laurens, A. Schoen et S. Lhuillery). 

LE BAS C., (2017), « CSR, innovation, and firm performance in sluggish growth contexts: A firm-level empirical analysis », Journal of Business Ethics, vol. 146, n° 1, pp. 241-254, (en collaboration avec R. Bocquet, C. Mothe, N. Poussing).

MELIN C., (2017), « Les principaux défis de l’expatriation au féminin », Revue Management & Avenir, n° 95, pp. 57-75, (en collaboration avec M. Attia). 

NGUYEN P., (2017), « La proximité entre dirigeant et administrateurs peut-elle favoriser la performance de l’entreprise ? », Finance Contrôle Stratégie, vol. 20-4, pp. 1-35, (en collaboration avec C. Y. Vanappelghem et V. Blum).

NGUYEN P., (2017), « The Nonlinear progressive water pricing policy in Tunisia: Equity and efficiency », Environmental Economics, vol. 8, n° 2, pp. 17-27, (en collaboration avec Y.Ben Zaied, H. Bouzgarrou, N. BenCheikh).

NGUYEN P., (2017), « Modeling nonlinear water demand : The case of Tunisia », Economics Bulletin, vol. 37, n° 2, pp. 637-644, (en collaboration avec Y. Ben Zaied et N. Ben Cheikh).

NGUYEN P., (2017), « CEO tenure and firm growth: A conditional analysis », Economics Bulletin,vol. 37, n° 4, pp. 2301-208, (en collaboration avec T. Miloud et R. Zhao).

NGUYEN P., (2017), « Long-run analysis of Environmental Kuznets Curve in the MiddleEast and North Africa », Environmental Economics, vol. 8, n° 4, pp. 72-79, (en collaboration avec Y.Ben Zaied, N. Ben Cheikh).

NGUYEN P., (2017), « Ownership structure and disclosure quality: Evidence from management forecasts revisions in Japan », Journal of Accounting & Public Policy, vol. 36, n° 6, (en collaboration K. Nagata).
NGUYEN P., (2017), « Asset risk and leverage under information asymmetry », Journal of Risk Finance, vol. 18, n° 3, pp. 303-310.

OUATTARA S., (2017), « Strategic privatization in a mixed duopoly with a socially responsible firm »,  Economics Bulletin, vol. 37, n° 3, pp. 2067-2075.

VERNIER M.-F. et TRAN DIEU L., (2017), « La prévention des déchets : une analyse empirique des déterminants du comportement des entreprises », Revue d'économie industrielle, n° 159, pp. 113-137. 

VERNIER M.-F.
 et ZAIDI CHTOUROU S., (2017), « Le management de la légitimité dans le discours : analyse du discours des enseignes spécialisées dans la distribution de produits biologiques », Décisions marketing, n° 86, pp. 67-88.  

2016

BOUKEF N.,(2016), « Understanding Online Reverse Auction Determinants of Use: A Multi-stakeholder Case Study », Système d'information & Management, vol. 21, n° 1, pp. 7-37, (en collaboration avec P. W. Vlaar, M. H. Charki et A. Bhattacherjee).

CHASSAGNON V., HANED N. et LE BAS C.
, (2016), « The determinants of organizational creativity methods: an empirical study based on a French Survey », International Journal of Innovation Management, vol. 20, n° 4, pp. 1-23.

DHAOUADI I., (2016), « Les études critiques en comptabilité des entreprises : l'apport de la perspective foucaldienne », Management et Sciences Sociales, vol. 20, n° 1, pp. 4-17, (en collaboration avec J. Igalens).


FAGBOHOUN S., (2016), « Innovation frugale, effectuation et fablabs : des pratiques à croiser pour penser l’innovation différemment », Innovation, vol. 2016/3, n° 51, pp. 27-46.

LE BAS C., (2016), « Frugal innovation, Sustainable innovation, Reverse innovation. Why they look alike? Why they are different? », Journal of Innovation Economics and Management, 2016/3, n° 21, pp. 9-26.

LE BAS C., (2016), « L’innovation frugale : une nouvelle opportunité pour les économies en développement ? », Mondes en développement, n° 173, pp. 11-28, (en collaboration avec B. Haudeville).

LE BAS C., (2016), « L’innovation frugale, paradigme technologique naissant ou nouveau modèle d’innovation? », Innovations, vol. 2016/3, n° 51, pp. 10-25, (en collaboration avec B. Haudeville).

LE BAS C., (2016), « L’innovation inverse : clarification conceptuelle et essai d’évaluation quantitative », Mondes en développement, vol. 2016/1, n° 173, pp. 47-62, (en collaboration avec P. Laurens).

LE BAS C., (2016), « Les inventeurs prolifiques comme déterminants des performances technologiques des firmes », Innovations, vol. 2016/2, n° 50, pp. 119-141.

LE BAS C., (2016), « Méthodes d’appropriation de l’innovation. Le cas d’une PME de télémédecine à l’ère numérique », Revue Française de Gestion, vol. 2016/1, n° 254, pp. 129-145, (en collaboration avec B. Szostak).

LE BAS C., (2016), « Technological contribution of MNEs to the growing energy greentech sector in the early post-Kyoto period », Environmental Economics and Policy Studies, vol. 18, n° 2, pp. 169-191, (en collaboration avec P. Laurens, A. Schoen et S. Lhuillery).

LE BAS C., (2016), « The importance and relevance of frugal innovation to developed markets: milestones towards the economics of frugal innovation », Journal of Innovation Economics and Management, 2016/3, n° 21, pp. 3-8.

LE BAS C., (2016), « L’innovation Frugale : signification et frontières d’un concept », Innovations, vol. 2016/3, n° 51, pp. 5-8, (en collaboration avec B. Haudeville).
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